Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

30.06.2016

Preparem els cançoners!


AEiG Roger de Flor

Fent la motxilla per marxar de campaments no podem oblidar un element indispensable; i no parlem dels mitjons o el fulard, no, parlem del cançoner!

El cançoner és un recurs educatiu i dinamitzador que ens ajuda a incorporar la música als campaments i que a més els fa memorables. Qui no recorda “aquells” campaments on “aquella cançó” era la banda sonora de l'estada? Qui no cantusseja després de molts anys, sense saber com la recorda, la cançó creada especialment als campaments, la cançó de comiat? La música ens fa reviure l'experiència que vivim als campaments.
 
Cantar ha estat sempre una activitat quotidiana i habitual als caus. La cançó sovint ens serveix de punt de partida per enllaçar amb altres activitats, o viceversa, i s'integra en diversos moments de la nostra vida a l'entitat.

I és que la música constitueix un element inseparable de la cultura i és un mitjà per comprendre el món, la diversitat, desenvolupar la capacitat creativa, la comunicació interpersonal i l'expressió personal d'idees i sentiments.

El repertori

El cant ha de permetre que els infants i joves gaudeixin del fet musical per davant de les exigències tècniques. Això ho aconseguirem amb un repertori adequat: motivador, amb progressiva dificultat, que ens permeti enriquir el coneixement del patrimoni cultural pròxim (geogràficament i en el temps) per tal d’anar-lo ampliant progressivament.

Tenint en compte la procedència dels nens i nenes és recomanable que combinem cançons originàries del mateix poble o comarca, amb cançons d’altra procedència, en la llengua original o bé traduccions.

És important fer aquesta tria del repertori de manera participativa amb els infants i joves a través de recomanacions. D’aquesta manera coneixerem noves cançons tots i totes, i ens el sentirem nostre per cantar amb més ganes.

Recomanacions per elaborar el cançoner
  • L'equip de caps ha de vetllar perquè el recull de cançons sigui adient per l'edat dels nens i nenes i perquè segueixi la línia de treball i d'identitat de l'entitat.
  • Els infants i joves s'han de fer seu el cançoner, per tant han de participar en tot el procés.
  • Sempre serà bo posar aquell himne o cançó pròpia dels campaments o que us identifica com a entitat.
  • És important posar els crèdits de cada cançó: El títol, l'autor de la lletra i de la música, qui ha fet l'adaptació. Així els infants i joves coneixeran les cançons que canten.
  • Cal posar els acords de guitarra. Sempre és més agradable cantar acompanyats d’una o més guitarres.
  • El millor format d'un cançoner és el de mida quartilla, ja que és més petit i fàcil de transportar.
  • Les tapes han de ser dures (per exemple de cartolina) i la portada ha de ser ben bonica amb un nom, un lloc i una data. També pot personalitzar-se-la cada infant o jove.
  • La lletra ha de ser clara, llegible i la mateixa per a totes les cançons perquè sigui agradable visualment. Evitem els retalls de fotocòpia, d'una fotocòpia d'una anterior fotocòpia.
  • S'hi poden afegir dibuixos que il·lustrin les cançons i facin el cançoner més atractiu visualment.
  • Si el cançoner és molt extens, és recomanable numerar les cançons, fer un índex i ordenar-les per tipologia o temàtica (per exemple, rock català, cançons d'arreu del món, cançons d'animació, etc.).
  • Es recomana grapar o enquadernar el cançoner.
  • Poseu una gran varietat de cançons, de les més tradicionals i antigues, fins a les més actuals i populars. Tingueu en compte que també es poden incorporar cançons d'altres cultures amb diferents idiomes per fomentar la multiculturalitat o bé cançons que es puguin ballar.
Però recordeu, sobretot, que qui canta els mals espanta i el cor eixampla!

Article inspirat en El cançoner de les colònies publicat a E-colònies.


Us convidem també a llegir l'article d'opinió d'en Joan Àguila, Consiliari de la Demarcació de Tarragona "Música i aprenentatge significatiu en l'escoltisme".


Comparteix